På en tilfeldig dag i midten av mai tikker det inn en melding fra Per Steinar Osmundnes, daglig leder i Tysse Maritim. «Har du lyst til å teste Nord Star 36+ Fly?» Selvsagt vil jeg teste det som kanskje er kystens aller kuleste fritids/ sport/passasjer/dykkebåter. Det er jo bare kjekt.

Undertegnede jobber som kaptein på fraktebåt i norsk handelsflåte og har selv kjørt Nord Star 24 i 19 år. Dette vet Per Steinar. Jeg har latt meg imponere over Nord Star sine plussutgaver og de løft som Nord Star har gjort de senere årene og begynner allerede å glede meg til å få teste båten.

Helgen 9.-11. juni settes av til å teste det nye flaggskipet til Nord Star. Jeg henter båten på Tysses anlegg ved Litlebergen sammen med svigersønn, Emil. Det er «typisk vestlandsvær» med 22 grader, vindstille og knallsol. Det skal det vise seg å være hele helgen.

Jeg finner nøkler, låser meg inn og pakker ut matvarer som skal med. Dette er null problem da båten er utstyrt med en bysse som lett sluker unna alt vi har med. Induksjonstopp med to plater, kombi micro/varmluftsovn, skikkelig vask, og romslig kjøleskap under arbeidsbenken. I tillegg finnes der rikelig med skap og skuffer. Induksjonstopp er dog avhengig av enten landstrøm eller generator. Hvilket også båten er utstyrt med.

«Helgen har rett og slett vært magisk. NS 36+ har imponert på alle plasser. Noen små mindre bagateller som forhandler fikser opp i fant jeg, men ingenting av videre betydning.»

Sturle Bjorøy • kaptein på fraktebåt i norsk handelsflåte og har selv kjørt Nord Star 24 i 19 år

DAG 1 – VI KASTER LOSS

Rundt sin akse

Vi kaster loss og kommer oss ganske kjapt opp på flybridgen for å nyte turen mot Bergen.

Denne båten er utrustet med 2 stk Volvo Penta D6-380 hk koblet mot Volvos fantastiske DPI hydrauliske drev. Det er en ypperlig kraftpakke for denne båten! Det fungerer faktisk helt fenomenalt. Joystick er plassert på 3 plasser, førerplass, flybridge og bak på babord side. Dette gjør havnemanøvre til en lek for de aller fleste. Båten går sideveis, skrått, rundt sin egen akse, eller hva man ønsker uten å mukke. Joystick krever litt tilvenning, men er fantastisk når man får det litt «i fingrene». I tillegg har den selvsagt baugthruster.

Vi siger sørover i 7,8 knop og nyter været. På Askøy plukker vi opp to døtre på 13 og 17 år samt ett lass med sengetøy, kopper og kar, klær og annet som er nødvendig for en helg. (Båten er flett ny og dermed strippet for alt utstyr man trenger). De to eldste ungdommene velger kjapt lugaren i baugen – som er utstyrt med en gigantisk dobbeltkøye med en litt trekantaktig fasong. Ikke så lett med laken her. LED-lys under køya med egen bryter gir et fint og dempet lys på lugaren. I tillegg er det selvsagt taklys og 2 leselamper ved hodet. Begge lugarer har også USB-uttak for lading av mobil og utstyr. Dette er ungdommene svært fornøyd med.

Vi siger videre mot Laksevåg. Nå er det tid for is mens vi venter på at mor skal bli ferdig med årets blåtur med jobben.

Enkel å håndtere

På Laksevåg settes ungdommene i land over baugsprydet. Det har blåst opp til nordvest frisk bris, havnen er trang og fortøyning er ikke ett alternativ. Jeg plasserer båten ca. 5 meter fra land med vind inn på styrbord låring og trykker på DP-knappen på joystick (Dynamisk posisjonering). Umiddelbart begynner begge drev å arbeide individuelt, det skummer og blir grønt i vannet rundt båten, men båten ligger på nøyaktig samme plass. Dette blir mer og mer presist ettersom minuttene går. Hvilket er helt normalt med alle DP-system. Meget imponerende og gledelig at også lystbåtfolket etter hvert får ta i bruk dette geniale systemet.     

Nydelig komfort

Mor hentes i Bergen sentrum. Havnen koker av båter og folk overalt, og det er helt tydelig at Nord Star har gjort noe rett med tanke på design. Lange blikk rettes mot oss langs hele Bergen havn. Alle er på plass, lett sjøsikring er unnagjort og kursen settes sørover. Vi bestemmer oss for Austevoll for første overnatting. I Byfjorden trykkes hendlene lett fremover. Volvo svarer umiddelbart og skyver båten lett som ingenting utav vannet og rett opp i en behagelig marsjfart på ca. 24 knop. Knappen «Trim assist» velges samt autoroll + autopitch på Zipwake-systemet på hekken. Man trenger ikke tenke mer på noe som helst. Båten går av gårde som et lokomotiv. Hekksjø fra andre båter merkes knapt og eventuell slingring er fraværende. Zipwake ordner opp umiddelbart. Nydelig å slippe de gammeldagse trimflaps som stadig må justeres underveis.

Vi øker litt på og legger båten på 3000 rpm. Nå ser vi 30 knop helt uanstrengt. Med et forbruk på ca 3,6 ltr/nm koster det godt av gårde. Dette er marsjfart som ligger over normalt komfortnivå i denne sjøen. I hvert fall for min del.

Vi reduserer til 26 knop og her kjennes det ut som at båten har sin «sweetspot». 2700 rpm, 3,5 ltr/nm og en innvendig komfort som få andre båter kan matche. Det er enormt godt lydisolert, og praten går helt uanstrengt inne. Problemet nå er at turen går altfor fort, så vi roer ned og går på taket for å nyte været. 8 knop er fin fart. Her viser forbruket 20 ltr/time, så jeg reduserer til 7,8 og lander på 15 ltr/time. Dette er fin sigefart i flott vær og forbruket er minimalt. Autopiloten gjør en fremragende jobb for å ytterlig øke trivselen.

Pizza i varmluftsovn

På Austevoll setter vi fast i flytebrygge, går litt tur og koser oss. Så er det tid for kaffe og litt mat. Pandaaggregatet på 5 kw startes med et tastetrykk, og det kan knapt høres innvendig. 230 volt legges inn helt automatisk. Vi steiker pizza i varmluftsovn og lager kaffevann på komfyr. I mellomtiden går jeg ut bak og blir umiddelbart glad for at vi er helt alene på denne plassen. Aggregatet går for fri eksos og lyden blir forsterket under badeplattform. Dette er ikke godt nok, men forhandler har tatt grep og bestiller inn montering av lyddemper. BRA!       

Akterlugaren er fylt med kalesje, så denne må tømmes. Vi bestemmer oss for å teste den på akterdekk. Den er tredelt og sklir fint på plass i ett skinnesystem i taket. Passformen er utmerket, og kalesjen tetter godt rundt omkring. Plutselig har man flere kvadratmeter ekstra å boltre seg på. Den store akterdøren åpnes, og man har et hav av plass. Webasto er montert også utvendig som gjør det lunt og koselig utover kvelden.

Kveldsmat inntas i hovedsalongen på babord side. Bordet er elektrisk senk- og hevbart. Dette likte ungdommene (far også). De fantastiske gassdempede Grammerstolene (3 stk) som er montert i fartsretning, kan snues og vendes i alle tenkelige retninger, og vips så har man en svært sosial spiseplass (ekstrautstyr).

Bordet er stort, romslig og utformet i lyst treverk. Men her burde det vært slingrekant. Dette bør utbedres og være standard.

Natten om bord

Tid for legging og vi går på badet etter tur. Badet er stort og romslig, plassert forut på styrbord side, utstyrt med elektrisk toalett og egen dusjsone med foldedør i glass/akryl. Dusjen er romslig og god. Et lite tips til Nord Star er å prøve å få håndvask ut av dusjsone. Disse to trenger ikke å være på samme plass.  Jeg ville også jobbet med et skjermsystem for vindu mot dekk. Forhandler har også tatt tak i denne problematikken. Flott!

Natten går forbi i dyp søvn. Landstrøm eller generator er ikke nødvendig for noen dager om bord her. Rikelig med strøm på servicebatterier. Jeg stenger uansett startbatterier fra de geniale hovedstrøms bryterne som er lokalisert ved førerposisjon. Stort pluss.

Igjen lar jeg meg imponere av de vanvittige kryssholtene som er montert på denne båten. De er en supertanker verdig og går rett inn i kategorien pullert.

DAG 2 – MED FANTASTISK VÆR OG FLYBRIDGE-KOS

Lørdag morgen inntas en deilig frokost i salong før vi hiver loss og setter kursen østover. Igjen lar jeg meg imponere av de vanvittige kryssholtene som er montert på denne båten. De er en supertanker verdig og går rett inn i kategorien pullert.

Mot Bjørnafjorden

Videre har den trygge, gode rekken rundt båten en fin åpningsfunksjon på begge sider midtskips. Dette gjør båten enda enklere å handtere ved havnemanøvre. Været er fantastisk, og vi siger sakte over mot Vedholmen som er en svært populær liten landhandel for lystbåtfolk sør for Bergen. Her er masse båter, og vi må vente på kaiplass. DP legges inn, og båten ligger som støpt. Igjen, laaaange blikk fra alle kanter. Etter at alle har fått is og diverse påfyll siger vi videre østover til Os hvor ungdommene settes av for buss hjem igjen til Bergen. Tid for mor og far. Vi etterfyller ferskvann på Os. Her må jeg lete litt før jeg finner påfyllingslokk helt forut. Litt uvant, men hvorfor ikke. Her fremme er det også montert et kraftig anker med elektrisk spill. Det finnes også akterut. En av dem kan betjenes med fjernkontroll, men dette fikk jeg ikke testet.

Vi kurser sørover Bjørnafjorden og vinden har frisknet på fra vest-nordvest. Båten vil slingre litt, og mor synes det er litt ubehagelig å sitte oppe. Jeg legger båten i plan og Zipwake eliminerer umiddelbart sideveis bevegelser og vi er igjen på skinner. 1 meters sjø merkes knapt. Ved ankomst øyene nord for Tysnes roer vi ned farten og mor tar seg en lang dusj. Man trenger ikke spare på vann i løpet av en helg. Vi fortøyer i nærheten av gamle Godøysund fjordhotell, og det er tid for ett bad. Vestlandssommeren kan være trykkende..

Flybridge er et perfekt sted å stupe fra, og når man kommer opp, er det ekstra behagelig å ta seg en varm eller kald dusj på akterplattformen.

Her finner man også en smart luke hvor man kan komme til inspeksjon av drev. Smart dersom man for eksempel har fått tau på propeller. Badeplattform er også utstyrt med kraftig badestige. Supert om man skal bade/dykke fra båten. I forkant av plattform er det laget plass til 5-6 fendere. De sitter som støpt når de plasseres her, og de er helt ute av veien. Smart løsning.

Det er rikelig med plass for vanlig motorservice. Elektrisk anlegg samt røropplegg er ryddig plassert og godt merket.

Inspeksjon av motorrommet

Så er det tid for en liten inspeksjon av kraftpakken akterut. Akterdekk ryddes, og man trykker på en knapp like innenfor akterdøra. Hele akterdekk med tilhørende bord og benk/oppbevaringsboks løfter seg sakte på to løftesylindre og det åpenbarer seg et motorrom som noen flinke folk har jobbet med. Det er rikelig med plass for vanlig motorservice. Elektrisk anlegg samt røropplegg er ryddig plassert og godt merket. I forkant av motorrom på styrbord side finner vi Panda-generator innkapslet i egen boks. I dette rommet kan jeg se at Nord Star har skjerpet seg i løpet av de siste 10 år. BRA! Alt ser selvsagt strålende ut, så vi lukker fint igjen.

DAG 3 – LUNSJ PÅ FLY OG HYGGE

Luksus på fly

Søndag settes kursen nordover på sakte fart, nydelig vær og masse lystbåter. Vi treffer noen venner i båt og tar lunsj på flybridge på Vedholmen igjen. Nykokt kaffe, kaldt drikke, god plass, fin dempet musikk på flybridge gjør dette til en behagelig seanse. Vi snakker luksus.

Etter lunsj koster vi på mot Bergen i 26 knop, og min venn Thomas tar et par bra bilder av oss i fart.

Vi ankommer hjemme på Askøy på ettermiddag og det er tid for å pakke ut. Mor vasker og støvsuger båt, mens far pakker over i bil. Båten skal videre nord til hjemmehavna ved Litlebergen. Den tar far alene. Hendlene legges helt frem og gps-en viser ganske raskt 38 knop. Dette imponerer meg. Båten er stor og tung, men føles frisk og lett som en langt mindre båt. Det renner godt med diesel gjennom i denne farten, og det krever sin mann å følge med på alt rundt omkring i sånn fart, så jeg tar den raskt ned til 26 knop. Turen til Litlebergen er fort gjort. Når jeg så kommer frem, skal båten bakkes inn i en relativt trang bås. Jeg trykker på den ene skjermen foran meg og vips har jeg ryggekamera som dekker hele badeplattformen med svært god oppløsing. Meget hendig funksjon.

Denne båten er utstyrt med en omfattende navigasjonspakke fra Garmin.To voksne skjermer like foran fører nede, samt en skjerm oppe på flybridge. Garmin er innovative som få, og lar deg konfigurere skjermer og oppsett akkurat som du vil. Integrasjonen mot Volvo, ulike sensorer i båt, slik som tankmålere, drevposisjon ol., fungerer upåklagelig. Det er hinsides bra, men det krever litt trening og øvelse. Det er rett og slett så mange funksjoner at det tar litt tid å sette seg inn i.

For helårsbruk

Helgen har rett og slett vært magisk. NS 36+ har imponert på alle plasser. Noen små mindre bagateller som forhandler fikser opp i fant jeg, men ingenting av videre betydning.

Markedet for denne typen båt kan være ganske snevert. Jeg vil tørre å påstå at de som bruker båt gjennom hele året og gjerne med flere hundre timer i året absolutt bør se i denne retningen. For profesjonelle aktører er dette definitivt en sylskarp konkurrent til Targa, Sargo, Paragon ol. Jeg har i vært fall funnet min absolutte favoritt.

Takk for en nydelig helg. Når lottoen tikker inn, ringer jeg Per Steinar!

Sturle Bjorøy

YachtBuyer tester Nord Star 42+: "Is the Nord Star 42+ the best boat that Nord Star has ever built?"

In this in-depth sea trial, tour and review of the Nord Star 42+ we’re going to find out. The 42 is available with sterndrives or IPS and it can be specified with or without the flybridge.

Se video på YouTube

Helgetur med Nord Star 36+: "En fenomenal båt som leverer på alle punkter"

På en tilfeldig dag i midten av mai tikker det inn en melding fra Per Steinar Osmundnes, daglig leder i Tysse Maritim. «Har du lyst til å teste Nord Star 36+ Fly?» Selvsagt vil jeg teste det som kanskje er kystens aller kuleste fritids/ sport/passasjer/dykkebåter. Det er jo bare kjekt.

Les mer

Paul kjøpte ny Nord Star 26+ i 2023: "– Den har alt for fiske og overnatting"

Sjøegenskaper, trygghet til sjøs, drivstofføkonomi, godt håndverk, plassutnyttelse og et stort akterdekk ble utslagsgivende da Paul Midtun ønsker seg mer bokomfort og et utvidet båtliv.

Les mer

Førsteinntrykk av nye Nord Star 28+

Dette har eg sett fram til lenge, å få høve til å prøve den nye Nord Star 28+ som er ansiktløfta. Sjølv om eg er ein ganske så tradisjonell båtbrukar, frå...

Les mer

Bli med Tysse Maritim på verftsbesøk i Finland

Se vår videoserie fra verftet og hvordan Nord Star bygger sine båter med en stolt båtbyggertradisjon.

Les mer

Båtsans om Nord Star 26+: "Store kvaliteter i 26-foter"

Finske Nord Star 26+ byr på overraskende mye turkomfort og funksjonelle løsninger til tross for størrelsen.

Les mer hos Båtsans.no

YachtBuyer tester Nord Star 49+: "60nm Sea Trial - with a BIG Swell"

Join Jack Haines as he takes the Nord Star 49+ on a 60-nautical-mile journey from Cannes to Toulon in some pretty rough sea conditions.

Se video på YouTube

Båtens Verden prøvekjører Nord Star 42+ - "Flere viktige egenskaper"

Nord Star 42+ har mange av de riktige egenskapene for å appellere til tøft vær så vel som på varmere sørlandsdager.

Les mer

Hamnen.se tester Nord Star 42+ Cruiser - "bruksbåt med hög boendekomfort"

Ett nästan perfekt mellanting mellan en praktisk bruksbåt och en komfortabel semesterbåt. Det är stora ord – men så har varvet också haft en halv evighet på sig att utveckla konceptet.

Les mer hos Hamnen.se

Motor Boat & Yachting om Nord Star 42+: "Inside Nord Star's best ever offshore cruiser"

Reporting from the 2023 Southampton Boat Show, MBY's Alex Smith takes us on a full tour of the Nord Star 42+...

Se video på YouTube

Tøff satsning på finske styrhusbåter

Industribygger Rune Tysse og kompanjong Per Steinar Osmundnes har hatt flere styrhusbåter sammen. Den siste ble starten på Tysse Maritim og storsatsing på et nytt agentur fra Finland.

Les mer

YachtBuyer tester Nord Star 31+: "Is it worth €300k? We Tested It..."

The Nord Star 31+ is the archetypal Finnish commuter boat with a twist. In this dark grey colour with a contrasting light interior, this 30ft wheelhouse cruiser feels like no Nord Star we’ve been on before.

Se på YouTube

Båtens Verden tester Nord Star 31+: "Vinner på sjøegenskaper"

En god sjøbåt har blitt bedre – på mange plan. Med siste tilskudd i familien viser fi nske Nord Star at de henger med på de moderne løsningene – samtidig som at de vinner på ett område.

Les mer

Hamnen.se tester Nord Star 28+: "Transport med boendekomfort!"

En trygg transportbåt? Absolut. Men på köpet får man också en fullfjädrad bobåt som överraskar med sin sinnrika inredningslayout.

Les mer hos Hamnen.se

Hamnen.se tester Nord Star 31+: "Lyx i alla väder!"

Båtlivet blir knappast enklare än såhär. I bemärkelsen att kunna åka iväg i alla väder och stanna ute på obestämd tid.

Les mer hos Hamnen.se

Hamnen.se prøver sommerbåtliv om høsten: "Lyx i alla väder!"

Sex grader i vattnet och åtta i luften men vi vi vägrar släppa taget om sommaren utan sätter kursen mot Finland. Se reportaget!

Les mer hos Hamnen.se

Motor Boat & Yachting tester Nord Star 31+: "This SUV of the sea packs a punch"

Join MBY deputy editor Jack Haines for a tour and test drive of the Nord Star 31+.

Se videoen på YouTube

Helgetur med Nord Star 36+: "En fenomenal båt som leverer på alle punkter"

På en tilfeldig dag i midten av mai tikker det inn en melding fra Per Steinar Osmundnes, daglig leder i Tysse Maritim. «Har du lyst til å teste Nord Star 36+ Fly?» Selvsagt vil jeg teste det som kanskje er kystens aller kuleste fritids/ sport/passasjer/dykkebåter. Det er jo bare kjekt.

Les mer

Paul kjøpte ny Nord Star 26+ i 2023: "– Den har alt for fiske og overnatting"

Sjøegenskaper, trygghet til sjøs, drivstofføkonomi, godt håndverk, plassutnyttelse og et stort akterdekk ble utslagsgivende da Paul Midtun ønsker seg mer bokomfort og et utvidet båtliv.

Les mer

Førsteinntrykk av nye Nord Star 28+

Dette har eg sett fram til lenge, å få høve til å prøve den nye Nord Star 28+ som er ansiktløfta. Sjølv om eg er ein ganske så tradisjonell båtbrukar, frå...

Les mer

Bli med Tysse Maritim på verftsbesøk i Finland

Se vår videoserie fra verftet og hvordan Nord Star bygger sine båter med en stolt båtbyggertradisjon.

Les mer

Tøff satsning på finske styrhusbåter

Industribygger Rune Tysse og kompanjong Per Steinar Osmundnes har hatt flere styrhusbåter sammen. Den siste ble starten på Tysse Maritim og storsatsing på et nytt agentur fra Finland.

Les mer

YachtBuyer tester Nord Star 42+: "Is the Nord Star 42+ the best boat that Nord Star has ever built?"

In this in-depth sea trial, tour and review of the Nord Star 42+ we’re going to find out. The 42 is available with sterndrives or IPS and it can be specified with or without the flybridge.

Se video på YouTube

Båtsans om Nord Star 26+: "Store kvaliteter i 26-foter"

Finske Nord Star 26+ byr på overraskende mye turkomfort og funksjonelle løsninger til tross for størrelsen.

Les mer hos Båtsans.no

YachtBuyer tester Nord Star 49+: "60nm Sea Trial - with a BIG Swell"

Join Jack Haines as he takes the Nord Star 49+ on a 60-nautical-mile journey from Cannes to Toulon in some pretty rough sea conditions.

Se video på YouTube

Båtens Verden prøvekjører Nord Star 42+ - "Flere viktige egenskaper"

Nord Star 42+ har mange av de riktige egenskapene for å appellere til tøft vær så vel som på varmere sørlandsdager.

Les mer

Hamnen.se tester Nord Star 42+ Cruiser - "bruksbåt med hög boendekomfort"

Ett nästan perfekt mellanting mellan en praktisk bruksbåt och en komfortabel semesterbåt. Det är stora ord – men så har varvet också haft en halv evighet på sig att utveckla konceptet.

Les mer hos Hamnen.se

YachtBuyer tester Nord Star 31+: "Is it worth €300k? We Tested It..."

The Nord Star 31+ is the archetypal Finnish commuter boat with a twist. In this dark grey colour with a contrasting light interior, this 30ft wheelhouse cruiser feels like no Nord Star we’ve been on before.

Se på YouTube

Motor Boat & Yachting om Nord Star 42+: "Inside Nord Star's best ever offshore cruiser"

Reporting from the 2023 Southampton Boat Show, MBY's Alex Smith takes us on a full tour of the Nord Star 42+...

Se video på YouTube

Båtens Verden tester Nord Star 31+: "Vinner på sjøegenskaper"

En god sjøbåt har blitt bedre – på mange plan. Med siste tilskudd i familien viser fi nske Nord Star at de henger med på de moderne løsningene – samtidig som at de vinner på ett område.

Les mer

Hamnen.se tester Nord Star 28+: "Transport med boendekomfort!"

En trygg transportbåt? Absolut. Men på köpet får man också en fullfjädrad bobåt som överraskar med sin sinnrika inredningslayout.

Les mer hos Hamnen.se

Hamnen.se tester Nord Star 31+: "Lyx i alla väder!"

Båtlivet blir knappast enklare än såhär. I bemärkelsen att kunna åka iväg i alla väder och stanna ute på obestämd tid.

Les mer hos Hamnen.se

Hamnen.se prøver sommerbåtliv om høsten: "Lyx i alla väder!"

Sex grader i vattnet och åtta i luften men vi vi vägrar släppa taget om sommaren utan sätter kursen mot Finland. Se reportaget!

Les mer hos Hamnen.se

Motor Boat & Yachting tester Nord Star 31+: "This SUV of the sea packs a punch"

Join MBY deputy editor Jack Haines for a tour and test drive of the Nord Star 31+.

Se videoen på YouTube